Thursday 27 August 2015

Murid Kelas Belakang :

Assalamualaikum...
Lama benar tidak memuat naik status baharu ke laman blog ini. Status terakhir ialah 17 Oktober 2013, kira-kira dua tahun yang lepas. Kenapa ? Ya, aku sibuk, sibuk dengan persediaan ke arah seorang pendidik, in shaa Allah. Alhamdulillah, aku telah mengharungi Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) selama empat tahun setengah, dan baki program hanyalah setahun. Sepanjang program ini, pelbagai pengalaman telah aku rasai dan lalui, ya, semuanya mendewasakan. Salah satu pengisian program ini ialah praktikum yang diadakan secara tiga peringkat bermula dengan Fasa 1, Fasa 2 dan Fasa 3.
Alhamdulillah, aku telah usai melalui Praktikum Fasa 1 pada bulan lima yang lepas. Bagi pengalaman Praktikum Fasa 1 itu, aku tidak berkesempatan berkongsi apa-apa menerusi medium ini, tetapi aku kira masih belum terlambat untuk menceritakan sesuatu yang mungkin boleh dibaca dan diambil iktibar. Siapa yang pernah belajar di kelas belakang ? Mungkin memiliki kawan-kawan, adik-beradik, saudara-mara, atau sesiapa sahaja yang dikenali belajar di kelas belakang ? Nah, ini perkongsian yang tidak seberapa, tetapi mungkin boleh dibaca dan difikir-fikirkan.
Praktikum Fasa 1 yang membuka tirainya pada 12 April 2015 dan berakhir pada 7 April 2015 menjanjikan seribu satu rasa dan pengalaman kepada kami; guru-guru praktikum semester lima. Memilih Sekolah Kebangsaan Sultan Ismail (4) sebagai medium meraih ilmu dalam bidang perguruan nyata adalah satu pilihan yang tepat. Persekitaran sekolah yang cukup indah, para pendidik yang peramah dan mesra, ditambah dengan murid-murid yang dididik dengan cukup baik sama ada dari segi jasmani, rohani dan intelek merupakan faktor penarik untuk kami kekal berpraktikum di sini bagi fasa seterusnya. Walaupun tidak berstatus sekolah kluster kecemerlangan atau sekolah harapan, dari segi pencapaian akademik dan kokurikulum Sekolah Kebangsaan Sultan Ismail (4) membuktikan bahawa murid-muridnya berada dalam level yang tersendiri.
Bercerita mengenai pengalaman, saya kira pengalaman saya tidak jauh bezanya dengan pengalaman guru-guru yang lain, tetapi ada nilai dan pengajaran yang ingin disampaikan supaya kita semua sedar dan lebih prihatin terhadap hati dan perasaan murid-murid. Selain mengajar secara tetap selama satu bulan untuk mata pelajaran Bahasa Malaysia, selalunya kami akan diberi kelas ganti. Sejak daripada menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS), acap kali memasuki kelas ganti, saya gemar untuk memberi kata-kata semangat dan motivasi kepada murid-murid, terutamanya jika kelas yang dimasuki berada dalam Tahap 2. Hal ini kerana kebiasaannya, guru-guru mata pelajaran akan masuk dan mengajar seperti biasa, jarang dalam kalangan mereka menyelitkan kata-kata motivasi ketika menyampaikan isi pelajaran. Oleh hal yang demikian, peluang untuk memasuki kelas ganti saya manfaatkan sepenuhnya untuk memberi kata-kata semangat dan motivasi kepada mereka sebagai penguat usaha untuk memburu cita-cita.
Pada 16 April 2015, saya telah dimaklumkan supaya menggantikan masa guru mata pelajaran Matematik di Kelas 5 Tekun yang tidak dapat hadir atas sebab-sebab tertentu.  Masa kelas ganti iaitu lebih kurang 30 minit (bermula pada jam 12.45 tengahari hingga 1.15 tengahari) sedikit sebanyak memberi kesedaran kepada saya dalam mengenal serta memahami erti perasaan murid-murid yang berada dalam kelas belakang. Menginjakkan kaki ke kelas 5 Tekun bertujuan untuk menggantikan guru yang tidak hadir, sama seperti berada di dalam kelas-kelas yang lain sebelumnya. Walau bagaimanapun, sedikit kelainan dapat dikesan. Selain bilangan murid yang agak sedikit berbanding kelas-kelas lain, sebelum ini apabila mengajar mata pelajaran Bahasa Malaysia atau masuk untuk kelas ganti, kebanyakkan murid-murid akan berpakaian lebih daripada dua warna, contohnya warna coklat muda untuk pengawas sekolah, warna coklat tua untuk pengawas makmal komputer, warna biru untuk pengawas pusat sumber, vase berwarna biru tua untuk ketua kelas dan penolong ketua kelas serta warna putih untuk murid-murid biasa. Berbeza daripada kelas-kelas lain yang telah saya masuki, murid-murid kelas 5 Tekun berpakaian putih kesemuanya, kecuali dua orang murid yang menjadi ketua dan penolong ketua kelas.
Setelah dimaklumkan bahawa guru mata pelajaran Matematik mereka telah memberi latihan untuk disiapkan, saya memberi masa dua puluh minit kepada mereka untuk menyiapkan latihan yang diberi. Sepuluh minit yang terakhir saya manfaatkan untuk mengenali mereka secara lebih dekat tanpa mengetahui bahawa kelas ini adalah kelas yang paling belakang untuk Tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Sultan Ismail (4). Setelah semua murid-murid berdiri, terdetik di hati saya untuk bertanyakan beberapa soalan. Seorang murid, Ammar namanya yang duduk di penjuru paling hadapan sebelah kiri kelas telah menjadi murid yang pertama untuk menjawab soalan saya. Lagaknya yang selalu tersenyum dan telah lama menyiapkan latihan yang diberi menarik perhatian saya. Sesi soal jawab bermula antara kami. “Apa perasaan kamu apabila ditempatkan di dalam kelas 5 Tekun ?” Tanya saya bersahaja. Sambil tersengih-sengih, Ammar menjawab, “Sedih”. Senyuman kekal terukir. Saya bertanyakan semula, “Kenapa sedih?” Dia masih tersengih. Dalam nada ingin tahu, saya bertanya secara lebih lanjut. “Kenapa sedih?” Tangan saya memegang tangannya. Tidak semena-mena, senyumannya terkubur, sengihnya hilang, dan dia sekarang seorang kanak-kanak lelaki yang sugul, matanya berair. Perasaan ingin tahu saya semakin mendalam. Kenapa dia menangis ? Soalan terlalu sukar untuk dijawab ? Atau ada sesuatu yang ditahan selama ini dan tidak diluahkan ? Beberapa persoalan timbul dalam benak hati saya. Tanpa sebab yang pasti, matanya kian berair. Soalan yang sama diulang. Murid-murid yang lain hanya terdiam. Terkadang bercakap sesama mereka. “Kenapa sedih?” Genggaman tangan saya eratkan. Saya merapatkan telinga  ke mulut Ammar. “Sebab 5 Tekun bukan kelas yang pandai.” Terdengar jawapan anak ini, membuatkan hati saya cukup luluh. Air mata yang dikawal daripada gugur setelah bergelar dewasa, gugur juga pada saat itu. Sekecil ini telah mempunyai perasaan tidak yakin pada diri sendiri disebabkan pembahagian murid mengikut kepandaian dalam akademik semata-mata. Beberapa saat diperlukan untuk mendapatkan kembali diri yang ‘hilang’. Ammar kekal mengalirkan air mata. Saya pegang erat tangan Ammar. “Ammar, walaupun kamu ditempatkan dalam kelas 5 Tekun, Cikgu nak kamu buktikan kepada diri kamu, kepada keluarga kamu, kepada pihak sekolah dan kepada cikgu bahawa kamu tetap boleh berjaya dalam peperiksaan dan dalam hidup. Jangan jadikan kelas ini sebagai titik noktah untuk kamu daripada terus berusaha. Jangan mengalah. Perjalanan hidup kamu masih jauh ! Saat itu, terdengar esakkan daripada beberapa orang murid yang lain. Ammar terkulai dalam esakkannya. Sesekali tangannya menyapu air mata yang kian mengalir. Saya berlakon kuat, air mata yang mengalir disapu cermat. Suara yang sebak tidak dapat disembunyikan seperti mana air mata yang mudah disapu. Setelah itu, seorang demi seorang murid-murid kelas 5 Tekun menjawab soalan yang sama. Walaupun jawapan yang diberikan adalah sedikit berlainan, konklusinya, mereka tidak mahu perasaan mereka diketahui umum. Dari riak wajah mereka, sama seperti Ammar, mereka nampak sugul. Ada air jernih dalam kelopak mata mereka. Secara kelas, dengan bersemangat, baki satu minit yang terakhir bersama mereka, saya manfaatkan sehabis baik untuk menyampaikan kata-kata semangat dan motivasi seperti mana cikgu-cikgu saya telah lakukan sebelum ini. “Kelas 5 Tekun, walaupun kamu berada dalam kelas ini, Cikgu tak nak kamu berhenti berusaha. Jangan jadikan kelas ini sebagai penghalang untuk kamu berjaya. Buktikan kepada semua bahawa kamu juga boleh berjaya. Usahalah sehabis baik, kamu punya peluang, kamu masih belum terlambat. Fikirkan tentang ibu bapa kamu yang penat mencari rezeki untuk kamu boleh bersekolah, tidak inginkah kamu membalas jasa mereka ? Tidak inginkah kamu membantu mengubah kehidupan keluarga kamu ? Inginkah kamu kekal hidup sebegini selama-lamanya ?” Keberanian yang entah dari mana menguatkan saya untuk terus berkata-kata. Kebanyakan jawapan yang dilontarkan adalah “Tidak” menjadi bukti bahawa mereka punya keinginan untuk berubah. Setelah loceng berbunyi, mereka beransur keluar. Kelibat beberapa orang murid masih mengesat air mata. Saya pula berusaha untuk menyembunyikan mata yang merah dan hidung yang mula berair daripada diketahui rakan praktikum yang lain. “Semoga kamu semua berjaya anak-anak muridku, fiddunya wal akhirah, di dunia dan di akhirat.” Bisik hati kecil bermunajat kepada Ilahi.

Kesimpulannya, walau apa pun kelas yang kita dapat, tanggungjawab sebagai guru patut dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Mereka juga berhak mendapatkan pelajaran yang sama seperti murid-murid kelas lain, serta berhak mendapat layanan yang sama daripada semua guru. Jika positif yang anda tengok, maka positiflah hasilnya. Begitu juga sebaliknya. Cuba bayangkan anak-anak kita berada di kelas belakang, apa usaha yang akan kita lakukan untuk membantu mereka, maka laksanakanlah usaha itu untuk murid-murid kelas belakang yang lain juga. Kepada guru kelas belakang, tahniah !
Mereka manusia biasa, usah asingkan mereka kerana sedikit kelemahan itu, bantulah mereka, seperti mana kita mahu dan telah dibantu.

No comments:

Post a Comment