Monday 31 December 2012

Assalamualaikum..

Pagi ni 1/1/2013 (Selasa), pagi pertama untuk Tahun Baru 2013..(selamat jalan tahun 2012).. hihiihihi.. ramai orang update status kat fb tentang tahun baru..pertama sekali, alhamdulillah, syukur kepada Allah S.W.T. kerana masih memberi peluang kepada kita untuk terus bernafas di muka bumi-Nya pada saat ini.. semua orang berkemungkinan mengomel tentang azam a.k.a. kemahuan/keinginan/cita-cita yang sangat kuat (sumber KDE Ke-4) yang lahir dalam diri masing-masing..

Saya akan memasuki alam 20-an menjelang 20.2 pada tahun ni..usia hanya pada angka, tapi jangan lupa, semakin meningkat usia, semakin dekat untuk kembali kepada Pencipta.. hihiihi..sebenarnya, ajal tak pernah mengenang takat usia seseorang, bila tibanya ajal, maka tercabutlah roh dari jasad..takut ?? saya sangat takut ! Kenapa ? Kerana amalan tidak pernah cukup..


2013, kau datang dengan buraian hujan yang turun membasahi a.k.a. menyirami bumi Kelantan..semalam, di dataran tempat kami selalu membeli kemudian belah (Pantai Timur), ditenggelami air pasang, rasa-rasanya air bertakung sebab Mc Donald baru yang dibina berkemungkinan menyebabkan sistem perparitan tersumbat a.k.a. menjadi sempit..entahlah..(kang kena saman aku cakap ikut sedap je),, hihihihih..

Semua ada azam baru, dua tiga hari sebelum ke sini semula, saya pom ada memasang satu azam.. azam ini lahir dari nasihat-nasihat yang diberikan oleh sahabat-sahabat yang risau akan kondisi saya pada semester lepas yang agak "paroh".. hihihiih.. akibat terlalu bergantung dengan manusia, saya menjadi lemah tatkala tiang sandaran saya runtuh.. saya berusaha untuk tegakkan tiang ni mule, tapi, tapi, tapi, alasan la ni kalau banyak sangat tapi-tapi, huahuahuahua.. tapi memang tak boleh ditegakkan semula..sebab kalau berjaya sekalipun ditegakkan, kayunya dah uzur, dua tiga bulan akan runtuh lagi..saya ambil inisiatif untuk robohkan tiang ni, dan tahan dengan tangan saya sendiri beban yang selalu ditahan oleh tiang tersebut..saat ini, memang sukar, tapi insyaAllah, lama kelamaan akan terbiasalah..mohon doanya ea.. =) faham ke dop analogi ni ??? hihihihi..tak faham, buat-buat faham la ea..

Subhanallah..jum3, sama-sama kita bersabar dengan semua dugaan Allah ke atas kita..setiap sesuatu yang berlaku tidak seperti kemahuan hati kita, itu merupakan kifarah (penyucian dosa) kita.. Allah ingat kita lagi, maksudnya Allah masih prihatin lagi..jangan sampai kita tidak diendahkan oleh-Nya..saat itulah bila kurangnya ujian, makan kuranglah kebergantungan kita kepada Maha Pencipta atau dengan kata mudohnya, senang lalai dengan kemewahan dunia, hingga lupa pada Pengurnianya..

Kesimpulannya, tahun baru 2013 ni, Allah belum kiamatkan lagi dunia..alhamdulillah..sempat lagi rasanya untuk kita sama-sama perbaiki diri, jauhi perkara mungkar dan keji, tingkatkan kebergantungan pada Ilahi dengan cara selalu berdoa bagi menyucikan dan melembutkan hati yang kian malap dari hari ke hari .. salam ukwah lillahita'ala kepada saudara seaqidah, sepegangan, seiring dan sejalan, seindah bunga ditaman, laaa nyanyi plop dah.. ahahaha..

No comments:

Post a Comment